undefined

Maak jouw unieke kennis visueel beschikbaar voor iedereen!

Bijna elk bedrijf heeft medewerkers met essentiële kennis in huis. Ze zijn vaak onmisbaar en de kennis die ze bezitten is vaak lastig over te dragen. Zo lang deze medewerkers beschikbaar zijn is er vaak nog geen probleem, maar wat als ze het bedrijf verlaten…? Ook binnen PWN hebben we deze uitdaging. Lees verder om te ontdekken hoe PWN deze uitdaging is aangegaan.
 
Kennis borgen
Kennis over reguliere werkzaamheden is vaak prima vast te leggen en over te dragen in de vorm van werkinstructies. Maar hoe kun je kennis in hoofden van de ervaren medewerkers het beste vastleggen? Moderne technologieën bieden nieuwe mogelijkheden om deze kennis te borgen. Dit doen we door de kennis vast te leggen in een filmpje. Het filmpje wordt op een slimme manier voorzien van (meta)data, waardoor de kennis eenvoudig terug te vinden is. Vervolgens maken we de filmpjes beschikbaar via een portaal.
 
Afbeelding
kennis_borgen.png

“Een laagdrempelige manier om snel kennis vast te leggen en te delen”

Test in de praktijk                  
PWN staat natuurlijk voor schoon en betrouwbaar drinkwater. Dit drinkwater wordt vervoerd door leidingen in de grond. Enorme transportleidingen vervoeren grote hoeveelheden water, elke dag weer. Gelukkig is het zeldzaam, maar soms moet een transportleiding vernieuwd worden. Omdat het zo weinig voorkomt, is de kennis en ervaring die bij vervanging komt kijken van groot belang. Met behulp van deze technologie hebben we de unieke kans gegrepen om een dergelijke vervanging vast te leggen in een filmpje. Dit borgt nu de kennis die bij de PWN projectleider aanwezig is. Zo kunnen we in de toekomst dit werk goed blijven uitvoeren, ook met nieuwe medewerkers!

“Door het vastleggen van kennis op film komen details bloot te liggen waar we eerder nog geen weet van hadden” - Eelco Schrijver

Toetsing en toekomst
We hebben een aantal nieuwe medewerkers naar de filmpjes laten kijken en zij waren stuk voor stuk erg enthousiast. Aanleiding voor ons om hier vervolg aan te geven en dit verder uit te werken in een tweede ‘Proof of Concept’ in maart 2020 waarin we het product verbeteren en uitbreiden.
 
Geïnteresseerd in het vervolg? Blijf onze berichtgeving volgen!