Overzicht

Alleen maar tevreden klanten

klanttevredenheid_drinkwaterbedrijven.jpg

In Nederland boffen we maar met ons drinkwater. De kwaliteit is hoog, de prijs is laag en de levering is naar tevredenheid, blijkt uit de prestatievergelijking drinkwaterbedrijven.

Consumenten beoordelen de dienstverlening van drinkwaterbedrijven met het rapportcijfer 7,8. Ze zitten jaarlijks gemiddeld 15 minuten per jaar zonder water, waarvan ruim 6 minuten te wijten zijn aan storingen die voor een deel worden veroorzaakt door graafwerkzaamheden van derden.

Steeds goedkoper
Sinds 1997, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd, zijn de gemiddelde kosten per aansluiting afgenomen met 38 procent. In 2015, het jaar waarin de meest recente prestatievergelijking plaatsvond, betaalde de klant gemiddeld € 1,29 per m3 geleverd drinkwater.

Energiezuiniger
Nog meer goed nieuws: het energiegebruik door de drinkwatersector is in de afgelopen drie jaar licht gedaald. De afname, veroorzaakt door de vervanging van enkele oudere zuiveringsinstallaties door energiezuinigere installaties, volgt op een jarenlange toename. Voor bijna 100 procent van de reststoffen die bij de waterzuivering vrijkomen, is een nuttige toepassing gevonden.

Drinkwater voldoet aan de normen
‘Bij 99,9 procent van de metingen blijkt dat het drinkwater voldoet aan de vastgestelde normen’, zegt minister Schultz van Infrastructuur en Milieu in de brief waarin ze het eindrapport van de prestatievergelijking in januari aanbood aan de Tweede Kamer. ‘Normoverschrijdingen zijn over het algemeen incidenteel van karakter. De drinkwaterbedrijven reageren adequaat op normoverschrijdingen, nemen de juiste maatregelen en pakken de incidenten effectief aan.’

Het onderzoek is uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport, die toezicht houdt op de naleving van de regels voor drinkwatervoorziening in Nederland. Het volledige rapport is te downloaden via de website van Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland.