Overzicht

Uitspraak rechtszaak Defence for Children

uitspraak_rechter_def.jpg

Op 6 april heeft de rechter uitspraak gedaan in de zaak die Defence for Children en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten heeft aangespannen tegen de Staat der Nederlanden en de drinkwaterbedrijven Dunea en PWN over het afsluiten van drinkwater. Defence for Children vindt dat gezinnen met minderjarige kinderen niet afgesloten mogen worden van water. De rechter heeft geconcludeerd dat het afsluiten van drinkwater bij wanbetaling niet in strijd is met het recht.

Lees hier het nieuwsbericht van de rechtbank.

Elke afsluiting is er één teveel

PWN is er om ervoor te zorgen dat er bij álle inwoners van Noord-Holland 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar betrouwbaar en betaalbaar drinkwater uit de kraan stroomt. Dat is de maatschappelijke taak van PWN en daarvoor staan onze mensen ’s ochtends op en gaan ze aan het werk. Mensen afsluiten van drinkwater gaat dan ook in tegen alles waar we als drinkwaterbedrijf zonder winstoogmerk voor staan. Elke afsluiting is er één teveel en doen we met pijn in ons hart.

Afsluiting is het ultieme middel

Wij doen er alles aan om een afsluiting te voorkomen. Een afsluiting is altijd het ultieme middel, dat pas wordt ingezet na een langdurig en zeer zorgvuldig incassotraject waarbij wij zowel schriftelijk als fysiek contact opnemen met de klant. Zo’n traject duurt soms langer dan een jaar. Telkens weer proberen we te komen tot een betalingsregeling of een (schuld)hulptraject. We willen mensen die kampen met schulden en hun drinkwaterfactuur niet kunnen betalen helpen, niet afsluiten. We willen dat doen door hen in een vroeg stadium in contact te brengen met instanties die hulp kunnen bieden. We hebben convenanten afgesloten met gemeenten om samen op te trekken in het terugdringen van de schuldenproblematiek. We kennen de ongelofelijk schrijnende gevallen. We willen er voor die mensen zijn. Voor de mensen die hulp nodig hebben, omdat ze hun drinkwaterrekeningen niet kunnen betalen, niet de mensen die niet willen betalen. Die zijn er ook. We doen meer dan van ons verwacht wordt om de mensen die dat nodig hebben, te helpen.

Tijdens de corona pandemie is door PWN helemaal niet afgesloten. Bestaande afsluitingen wegens wanbetaling worden op verzoek opnieuw aangesloten op het drinkwaternetwerk. De bestaande betalingsverplichtingen, incasso- en/of schuldhulpverleningstrajecten blijven wel van kracht.

Privacy

Er komt een moment dat we alles geprobeerd hebben en door elk poortje zijn gegaan en afsluiten als enige optie overblijft. En als we afsluiten, hebben we géén idee wie er achter de voordeur woont, behalve de naam van de klant met wie wij het contract hebben. Een man, een vrouw, een stel, of een gezin met jonge kinderen. We weten het niet en we mogen het niet weten, om de privacy van onze klanten te beschermen en dat is een goede zaak.

Betaalbaar drinkwater voor iedereen

Het is heel goed dat er organisaties zijn zoals ‘Defence for Children’ om op te komen voor de rechten van kinderen. Laat daar geen enkele twijfel over bestaan. Maar wij hebben de maatschappelijke taak om op te komen voor al onze klanten, niet een paar. Al zouden we het willen, we kunnen daar niet van afwijken. Dan kunnen we namelijk op termijn niet meer garanderen dat er betaalbaar drinkwater beschikbaar is voor iedereen. Klanten betalen een kostendekkend tarief voor hun drinkwater. Als  klanten water afnemen, maar niet betalen dan zijn wij genoodzaakt om die kosten om te slaan over minder klanten en wordt het drinkwater duurder.

Kortom, uiteindelijk is de klant die betaalt de dupe van de mensen die niet kunnen of willen betalen. Drinkwater is een eerste levensbehoefte waar ieder mens recht op heeft. En dat willen we betaalbaar houden voor iedereen. Daar blijven wij ons elke dag voor inzetten. Met hart en ziel.

Landelijk convenant vroegsignalering

Sinds november 2020 is er een landelijk convenant vroegsignalering waarin gemeenten, drinkwaterbedrijven, woningcorporaties en energiebedrijven samenwerken om schulden en problematische betaalachterstanden tijdig in beeld te krijgen en passende hulp aan te bieden.

Voor meer informatie over ondersteuning bij betalen bij PWN kijk hier.

Feiten

Jaar

Afsluiting

Heraansluiting

N.v.t.*

N.v.t. *

N.v.t.*

* I.v.m. COVID-19 geen afsluitingen plaatsgevonden

• Klanten worden nooit ineens afgesloten. Hier gaat een zeer zorgvuldig traject aan vooraf. In het schema hieronder staan de stappen die PWN doorloopt:
    • Stap 1 is de factuur,
    • Stap 2 is de herinnering,
    • Stap 3 is de aanmaning,
    • Stap 4 is minnelijke incasso, die kan bestaan uit diverse contactpogingen (telefonisch, mail, sms),
    • Stap 5 is een huisbezoek,
    • Stap 6 is een huisbezoek waarbij de afsluiting wordt aangekondigd,
    • Stap 7 is de afsluiting waarbij jerrycans gevuld met drinkwater voor de primaire levensbehoefte worden achter gelaten. Mocht afsluiting niet mogelijk zijn omdat er bijvoorbeeld geen toegang tot de woning wordt verschaft, dan volgt de gerechtelijke procedure (met vonnis mag de politie mee naar binnen).

• Heraansluiting vindt onmiddellijk plaats na betaling, maar ook in geval van een duurzame oplossing zoals een betalingsregeling en aanvaarding van schuldhulpverlening.