Per 1 januari 2026 krijgt PWN nieuwe Algemene Voorwaarden en Aansluitvoorwaarden Drinkwater PWN 2026 . Dit zijn de regels en afspraken die gelden voor u als klant en voor ons als uw drinkwaterbedrijf. Op deze pagina leggen we uit waarom er nieuwe voorwaarden zijn en wat de belangrijkste veranderingen voor u betekenen.
Waarom nieuwe voorwaarden?
De nieuwe voorwaarden zijn duidelijker en passen beter bij de huidige wetten die u als klant beschermen. Zo weet u zeker dat onze afspraken eerlijk en actueel zijn.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
De belangrijkste veranderingen hebben we hier voor u op een rij gezet:
- Regels voor aansluitingen en watermeters:
- De regels over wanneer wij een nieuwe wateraansluiting wel of niet aanleggen, zijn duidelijker.
- Vraagt u een controle van de drinkwaterinstallatie aan en bent u niet thuis op de afgesproken tijd? Dan mogen wij daar kosten voor rekenen.
- De afspraken over het beschermen van de watermeter tegen beschadiging of fraude zijn verduidelijkt.
- Meterstand en opzeggen:
- U kunt op elk moment kosteloos opzeggen. Daarvoor hebben wij de datum en eindstand van de watermeter nodig. Ontvangen wij geen eindstand dan blijft u klant totdat een nieuwe bewoner zich aanmeldt of PWN het contract opzegt en de meterstand schat.
- Om te zorgen voor een eerlijke en juiste afrekening is het belangrijk dat u op tijd de meterstand doorgeeft. Doet u dit bij herhaling niet, dan kunnen wij hiervoor een boete geven.
- Slimme meter: In de toekomst verwachten wij ook slimme meters te kunnen gebruiken. Daarvoor is in de voorwaarden vastgelegd dat gegevens alleen voor dienstverlening worden gebruikt, volledig volgens de AVG. Dit geeft u extra zekerheid over uw privacy.
- Verantwoordelijkheid bij schade (aansprakelijkheid):
- De regels over onze en uw verantwoordelijkheid bij schade zijn aangepast aan de nieuwste Europese wetgeving voor consumenten. Als PWN aansprakelijk is voor schade dan vergoeden wij hogere bedragen.
- De regels over onze en uw verantwoordelijkheid bij schade zijn aangepast aan de nieuwste Europese wetgeving voor consumenten. Als PWN aansprakelijk is voor schade dan vergoeden wij hogere bedragen.
- Bekendmaking van wijzigingen:
- In de toekomst zullen wij veranderingen in de Algemene Voorwaarden en Aansluitvoorwaarden op onze website plaatsen. We hoeven dit niet meer in een landelijke krant te doen.
- Tariefswijziging: Jaarlijks worden op de website de tarieven bekend gemaakt voor 1 december. De tarieven gaan in per 1 januari. De klant heeft het recht om de gewijzigde tarieven niet te accepteren en kosteloos op te zeggen voor de ingangsdatum.
Veelgestelde vragen
Waarom zijn er nieuwe algemene voorwaarden en aansluitvoorwaarden?
De vorige modelvoorwaarden van Vewin (brancheorganisatie van de drinkwaterbedrijven) waren nog uit 2012; de laatste PWN voorwaarden van 2021 waren daarop aangesloten. Sindsdien is er veel veranderd in wetgeving en in de praktijk. Daarom heeft Vewin een nieuw model (2026) gemaakt. En PWN maakt daar gebruik van. De nieuwe voorwaarden zijn duidelijker en actueler en geven klanten meer zekerheid en bescherming.
Wat is er veranderd in de algemene voorwaarden?
De voorwaarden zijn aangepast om beter aan te sluiten op de huidige wet- en regelgeving en om duidelijker te zijn voor klanten. Belangrijkste veranderingen zijn:
Regels voor aansluitingen en watermeters:
- De regels over wanneer wij een nieuwe wateraansluiting wel of niet aanleggen, zijn duidelijker.
- Vraagt u een controle van de drinkwaterinstallatie aan en bent u niet thuis op de afgesproken tijd? Dan mogen wij daar kosten voor rekenen.
De afspraken over het beschermen van de watermeter tegen beschadiging of fraude zijn verduidelijkt.
Meterstand en opzeggen:
- U kunt op elk moment kosteloos opzeggen. Daarvoor hebben wij de datum en eindstand van de watermeter nodig. Ontvangen wij geen eindstand dan blijft u klant totdat een nieuwe bewoner zich aanmeldt of PWN het contract opzegt en de meterstand schat.
- Om te zorgen voor een eerlijke en juiste afrekening is het belangrijk dat u op tijd de meterstand doorgeeft. Doet u dit bij herhaling niet, dan kunnen wij hiervoor een boete geven.
- Slimme meter: In de toekomst verwachten wij ook slimme meters te kunnen gebruiken. Daarvoor is in de voorwaarden vastgelegd dat gegevens alleen voor dienstverlening worden gebruikt, volledig volgens de AVG. Dit geeft u extra zekerheid over uw privacy.
- Benchmark: wettelijke grondslag om gegevens te gebruiken voor prestatievergelijkingen. Hiermee verbeteren we onze dienstverlening.
Verantwoordelijkheid bij schade (aansprakelijkheid):
- De regels over onze en uw verantwoordelijkheid bij schade zijn aangepast aan de nieuwste Europese wetgeving voor consumenten. Als PWN aansprakelijk is voor schade dan vergoeden wij hogere bedragen.
Bekendmaking van wijzigingen:
- In de toekomst zullen wij veranderingen in de Algemene Voorwaarden en Aansluitvoorwaarden op onze website plaatsen. We hoeven dit niet meer in een landelijke krant te doen.
- Tariefswijziging: Jaarlijks worden op de website de tarieven bekend gemaakt voor 1 december. De tarieven gaan in per 1 januari. De klant heeft het recht om de gewijzigde tarieven niet te accepteren en kosteloos op te zeggen voor de ingangsdatum.
Definities verduidelijkt:
- We gebruiken nu overal het woord klant. Dat is eenduidiger en persoonlijker. Ook hebben we de definities consument en drinkwaterinstallatie aangepast.
Wat is er veranderd in de aansluitvoorwaarden?
De Aansluitvoorwaarden zijn niet aangepast. Wel hebben we die voorzien van de nieuwe datum. Omdat die samen met de nieuwe algemene voorwaarden één geheel vormen.
Waar kan ik de oude voorwaarden vinden?
De oude Algemene Voorwaarden PWN 2021 kunt u vinden op www.pwn.nl/algemenevoorwaarden
Doen jullie dit als enige drinkwaterbedrijf?
Nee. Alle (10) drinkwaterbedrijven in Nederland werken met het Model Algemene Voorwaarden Drinkwater die door Vewin is opgesteld.
Waarom noemt PWN mij nu 'klant' in plaats van 'verbruiker'?
In de nieuwe voorwaarden (artikel 1) gebruiken we voortaan één duidelijk begrip – 'klant'. Dit woord geldt voor iedereen die een aansluiting heeft bij PWN en/of drinkwater van PWN afneemt, ongeacht of u consument of bedrijf bent. Uw rechten en plichten veranderen hierdoor niet.
Ik wil een controleafspraak verzetten. Moet ik dan kosten betalen?
Als u een geplande controle minimaal 3 dagen van tevoren afzegt of verzet, is dat kosteloos. Zegt u later af (korter dan 3 dagen van tevoren) of kan onze controleur op het afgesproken tijdstip niet binnenkomen, dan moeten wij helaas de voorrijkosten in rekening brengen (zie artikel 5 lid 5 en de tarieflijst).
Ik verhuis en ben mijn meterstand vergeten door te geven. Wat nu?
Na uw einddatum heeft u nog 14 dagen om de meterstand door te geven. Als u dat niet doet, dan heeft u niet alle benodigde gegevens verstrekt om de opzegging te verwerken. Wij laten het contract dan doorlopen. Meldt een nieuwe klant zich aan of zeggen wij uw contract op met een termijn van 14 dagen, dan schatten wij de laatste meterstand. U ontvangt dan een eindafrekening met de geschatte stand.
Krijg ik een boete als ik mijn meterstand niet doorgeef?
De nieuwe voorwaarden (artikel 10 lid 2) maken het mogelijk om bij herhaaldelijk niet doorgeven van meterstanden een boete op te leggen. PWN zal in 2026 géén boetes heffen.
Wat doet PWN met de gegevens van mijn slimme watermeter?
We gebruiken de gegevens van uw slimme meter onder andere om uw waterverbruik correct te berekenen en om storingen of lekkages sneller op te sporen. Dat staat in artikel 11 lid 3 van de nieuwe voorwaarden. We gaan met deze meetgegevens zorgvuldig om, geheel volgens de privacywet (AVG).
Mag ik weigeren dat mijn slimme meter-gegevens worden gebruikt?
Ja. Via Mijn PWN kunt u aangeven dat u niet wilt dat wij uw data gebruiken. Dit doet u via het formulier Uitleesfunctie slimme watermeter. Op pwn.nl/slimmemeter vindt u meer uitleg.
Ik heb niets gehoord over nieuwe voorwaarden. Klopt dat?
Volgens de nieuwe voorwaarden (artikel 23 lid 2) worden wijzigingen in de algemene voorwaarden voortaan digitaal bekendgemaakt in plaats van via de krant. De laatste wijzigingen zijn gepubliceerd op onze website (pwn.nl/algemenevoorwaarden). Daarnaast heeft PWN de Algemene Voorwaarden 2026 naar alle klanten per e-mail of post opgestuurd. Heeft u niets ontvangen? Laat het ons weten; dan sturen we u graag een kopie van deze informatie.
Let op: het versturen van de Algemene Voorwaarden 2026 gebeurt in delen. Daarom kan het zijn dat u nog geen bericht ontvangen heeft. We streven er naar voor 1 december 2026 alle klanten geïnformeerd te hebben. Alle informatie in dit bericht staat ook op de website www.pwn.nl/algemenevoorwaarden2026
Waarom vraagt PWN extra gegevens voor een benchmark?
Alle drinkwaterbedrijven moeten volgens de Drinkwaterwet hun prestaties onderling vergelijken. Daarom kunnen we u vragen om aanvullende gegevens (anoniem verwerkt). Met deze benchmark verbeteren we onze dienstverlening en houden we de prijzen scherp (artikel 24).
Waarom zitten er lege pagina’s in de pdf/het gedrukte boekje?
De pdf bevat net als het gedrukte boekje enkele lege pagina’s. Dat komt doordat het boekje op a5 formaat dubbelzijdig gedrukt is (een veelvoud van 4).
Is het wel duurzaam om per post deze boekjes met voorwaarden te sturen?
Nee dat is niet duurzaam, maar
wettelijk gezien wel noodzakelijk. Wij communiceren zoveel mogelijk via e-mail. Maar wij hebben ook klanten die liever poststukken ontvangen of van wie wij de e-mail terug krijgen omdat die niet bezorgd kon worden. Wij moeten al onze klanten goed informeren, daar hebben zij recht op.
Het papier dat gebruikt wordt is altijd voorzien van het FSC-keurmerk. Voor het boekje met de voorwaarden is 80 grams papier gebruikt in plaats van het gebruikelijke 90 grams. Dit maakt het extra duurzaam.Waarom kan ik mijn overeenkomst opzeggen als PWN toch het enige drinkwaterbedrijf in mijn regio is?
Ik begrijp dat u zich afvraagt wat het betekent om op te kunnen zeggen terwijl PWN het enige drinkwaterbedrijf in uw regio is.
De Drinkwaterwet bepaalt dat PWN verplicht is om drinkwater te leveren aan alle huishoudens in ons voorzieningsgebied. U heeft daarom in de praktijk geen keuze voor een andere leverancier, maar u behoudt wél het recht om uw overeenkomst formeel op te zeggen als u niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.
Dat opzegrecht is een juridisch recht dat voortvloeit uit consumentenwetgeving, en we zijn verplicht om dat te vermelden. In de praktijk betekent opzeggen dat de drinkwatervoorziening wordt beëindigd en er dus geen water meer geleverd wordt.
De nieuwe voorwaarden zijn gebaseerd op het landelijke Vewin-model 2026 dat door alle drinkwaterbedrijven wordt gebruikt. Ze zijn bedoeld om de rechten en plichten van klanten duidelijker en eerlijker vast te leggen, en sluiten beter aan bij de huidige wetgeving.
Ik wil gebruik maken van mijn recht om de overeenkomst kosteloos op te zeggen.
Bent u het niet eens met de nieuwe voorwaarden, dan heeft u het recht om uw overeenkomst kosteloos op te zeggen. (artikel 6, lid 4)
Na uw opzegging ontvangt u een eindafrekening, gebaseerd op de meterstand die u doorgeeft. Houd er rekening mee dat u na beëindiging geen gebruik meer kunt maken van ons drinkwater. Dat betekent dat wij vanaf dat moment de levering stopzetten en de meter afsluiten. Een opzegging kunt doorgeven via www.pwn.nl/contact.
