alex-knight-199368-unsplash.jpg

De eerste virtuele medewerker van PWN

Processen automatiseren

Hoe werken in de toekomst eruit ziet? Wij hebben al een klein voorproefje gedaan. Door bepaalde delen van onze processen te automatiseren, ontstond de eerste virtuele werknemer van PWN. En dit is niet het stereotype robot dat u in gedachte heeft. Het is namelijk niet meer dan een applicatie die de handelingen van een medewerker nabootst. Een virtuele medewerker dus. Het grootste voordeel van zo'n medewerker is het onuitputtelijke karakter, hij kan namelijk 24/7 werken zonder lunchpauze. Klinkt perfect, toch?

De technologie

Om bepaalde delen van onze processen automatisch te laten verlopen, hebben we de technologie RPA (Robotic Process Automation) toegepast. RPA is een innovatieve ontwikkeling waarbij een ‘robot’ zelf kan inloggen in een systeem, muisklikken en toetsenbord activiteiten simuleert, en zo routinematig werk uit handen neemt van medewerkers. Medewerkers kunnen dus een deel van hun repeterende taken uitbesteden aan de robot en houden zo meer tijd over voor de complexere taken die langer blijven liggen.

“Het is fijn dat RPA een oplossing biedt voor repeterende en tijdrovende taken.”
Hans Kortekaas, medewerker PWN

Innovatie creëert nieuwe functies

Deze ontwikkeling brengt natuurlijk ook de nodige aanpassingen vanuit de organisatie met zich mee. Neem bijvoorbeeld het volgende: er is iemand nodig die het werk van de robot in de gaten houdt en bijstuurt wanneer nodig. Een zogenaamde ‘robot’ manager vacature zou dus in de nabije toekomst realiteit kunnen worden. Zou u op deze functie solliciteren?