Overzicht

Wat hebben de boot De Friesland en PWN met elkaar gemeen?

de friesland

Op het IJsselmeer vaart De Friesland in de zomer van Medemblik naar Enkhuizen als onderdeel van de historische driehoek. Dit prachtige monumentale museumschip uit 1956 wordt bestuurd door Theo: “Vroeger deed het schip metingen voor Rijkswaterstaat toen het nog een veerdienst was van Terschelling naar Harlingen. Nu varen we tussen Medemblik en Enkhuizen als toeristische attractie en doen we metingen voor PWN, en waarom ook niet. We varen er toch.” 

John Boogaard, procestechnoloog bij PWN, had een goed idee. Waarom zouden we niet aan de schipper van De Friesland vragen of hij voor ons het zoutwatergehalte op het IJsselmeer wil meten door middel van een apparaat dat onder de boot zit en gekoppeld is aan een meterkastje?

John: “We wilden de wisselingen in zoutgehalte beter voorspellen zodat we sneller actie kunnen ondernemen. Door een sensor onder de boot te plaatsen die het zoutgehalte meet uit de waterstroom richting de motor kunnen we eerder zien wanneer er een zoutveld ontstaat.” 

Tomas te Velde, uit het PWN Smart Tech Team: “Zout kunnen we heel moeilijk uit het water krijgen, daarom is het heel belangrijk om zo'n zoutbel op tijd te ontdekken. Het mooie met het meten op een schip is dat we de schipper ook kunnen vragen om naar een plek toe te varen waar wij denken waar velden ontstaan. Dan kunnen we beter inschatten hoe groot hij is en of hij met de wind mee richting onze sluizen komt.” 

Op deze manier kan PWN veel eerder zien wanneer het water te zout wordt. En er dus maatregelen genomen moeten worden. 

Weet je nog de zomer dan 2018? Toen was het zo droog dat het IJsselmeerwater te zout werd en het water niet meer gebruikt kon worden om drinkwater van te maken. Dankzij De Friesland kunnen we nu sneller handelen. 

En zoek je nog een leuk uitstapje? De historische driehoek is een echte aanrader. Bekijk de website van het @museumstoomtram voor meer info.