Overzicht

Wat is er aan de hand met het water? Check pwn.nl

Zuiver kraanwater in de keuken

Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar áls er een lek is in een waterleiding, zoals op 3 oktober in Wieringerwaard, dan draait de storingsdienst van PWN direct op volle toeren. Weet u wat u moet doen als u een storing in de waterlevering ontdekt?
Komt er ineens minder water uit uw kraan? Dan kan het zijn dat bij u in de buurt een waterleiding gesprongen is. Een actueel overzicht van storingen in de waterlevering die bij PWN bekend zijn, vindt u op www.pwn.nl/storingen. Hier leest u ook hoe lang de storing nog duurt.

Speciaal telefoonnummer voor storingen
Staat 'uw' storing er niet bij? Belt u dan met 0800 023 23 55, ons gratis telefoonnummer voor storingen dat 24 uur per dag bereikbaar is. Een medewerker van PWN stelt u een paar korte vragen om zeker te zijn dat het om een lekke leiding gaat. Bent u de enige in de straat die er last van heeft? Staat de hoofdkraan misschien dicht?
Vervolgens stuurt de storingsdienst een monteur op pad om het lek op te sporen en te beoordelen of het direct gerepareerd moet worden.

Wieringerwaard
Op 3 oktober 2016 was er in Wieringerwaard en omgeving meer aan de hand. Door een gebroken transportleiding zaten 3.000 huizen zonder water. 'Onze bedrijfsvoerders kregen een automatische melding van een verlaging van de waterdruk in het leidingnet bij Wieringen', vertelt projectleider transportleidingen Pieter Blok, die op 3 oktober dienst had bij de storingsdienst. 'Ondertussen kwamen ook telefoontjes binnen van verontruste omwonenden. Omdat het een grote storing was, kwam direct een crisisteam bijeen van drinkwaterexperts, managers en communicatieadviseurs om de risico's in kaart te brengen en hierop actie te ondernemen.'

Preventief kookadvies
Omdat het hele leidingnet in Wieringen drukloos raakte, besloot het crisisteam om voor dit gebied een preventief kookadvies af te geven. Dit betekent dat het drinkwater voor gebruik 3 minuten moet worden gekookt omdat PWN de kwaliteit van het drinkwater niet volledig kan garanderen. Klanten werden razendsnel geïnformeerd via e-mail, de media in het gebied, Facebook en Twitter. Ook was er intensief contact met RTV NH. 'Door het omleiden van het water via een alternatief leidingentraject konden de gedupeerden na anderhalf uur weer water tappen', zegt Blok. 'Het lek was de volgende dag gerepareerd. Toen we donderdagmiddag de waterkwaliteit 100 procent konden garanderen, kon het kookadvies voor de meeste klanten worden ingetrokken.' 

Een storing in de waterlevering zoals in Wieringerwaard laat zien dat PWN 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar staat voor haar klanten.

Hulp nodig bij een storing? Bekijk dan onderstaande hulpvideo.