Overzicht

Onderzoek: wat vindt Gen Z van drinkwater?

Gen Z

Drinkwater is een hot topic in Nederland. Periodes van watertekort en wateroverschot  wisselen elkaar af en de kwaliteit van het oppervlaktewater staat nog steeds onder druk. Wat vinden jongeren daar eigenlijk van? Wat weten ze over water besparen en de prijs van drinkwater? Maken ze zich zorgen over kwaliteit en beschikbaarheid? Drinkwaterbedrijf PWN zocht het uit.

Waterbewustzijn in de toekomst
Een groot deel van deze generatie is nu niet bezig met het doorgeven van de watermeterstand. Of het betalen van de drinkwaterfactuur. Maar Gen Z is wél de drinkwaterklant van de toekomst. PWN vindt het daarom belangrijk om goed naar hen te luisteren. Inzicht in wat zij weten, voelen en doen als het gaat om drinkwater, helpt om deze jonge doelgroep waterbewuster te maken. En zo verspilling te voorkomen.

Prijs van water uit de kraan én uit de supermarkt overschat
Het onderzoek laat zien dat jongeren niet goed weten wat drinkwater kost. Zo denkt 50% dat 10 liter kraanwater meer dan € 0,50 kost, terwijl dat in werkelijkheid nog geen € 0,02 is. 

Ook de prijs van bronwater uit de supermarkt overschatten ze. Vier op de tien denkt dat 10 liter bronwater meer dan € 11,00 kost. De echte prijs ligt tussen de € 3,00 en € 7,00. Dat is 150 tot 375 keer zo duur als 10 liter kraanwater.

Afbeelding
Prijs bij Gen Z

Jongeren en hun goede gewoontes
De jongeren kregen ook vragen over hun gewoontes als het gaat om watergebruik thuis. Het overgrote deel zet de kraan uit tijdens het tandenpoetsen en gebruikt de kleine WC-knop voor de kleine boodschap. Wat nog geen ingesleten gewoonte is, is de douche zachter zetten als ze zich inzepen.  

Afbeelding
Gewoonte Gen Z

Besparen voor de wereld of voor de winst
Een groot deel van jongeren vindt bewust omgaan met water belangrijk. 75% staat positief tegenover water besparen, maar dan wél met de juiste prikkel. 

De twee belangrijkste redenen die zij geven om bewust met water om te gaan? Omdat het beter is voor de wereld of omdat ze iets kunnen winnen. Als ze water moeten besparen onder de douche, zouden ze liever korter douchen in plaats van minder vaak.

Over het onderzoek
PWN heeft het onderzoek uitgevoerd onder het Gen Z-panel van onderzoeksbureau MWM2 . In dit panel zitten ongeveer 2.000 jongeren tussen de 14 en 28 jaar, verspreid over heel Nederland. 

In het najaar van 2024 kregen zij een WhatsApp-survey van 10 vragen voorgelegd. In totaal hebben 242 jongeren meegedaan.

Alle conclusies uit het onderzoek ontvangen?
Download de presentatie met de conclusies.