Meer gemak en inzicht met de slimme watermeter
PWN is in 2025 begonnen met het plaatsen van slimme watermeters. De eerste ruim 1000 meters zijn begin 2025 geplaatst in Assendelft.
Met deze meter heeft u meer gemak en in de toekomst ook meer inzicht in uw watergebruik. Dit kan bijdragen aan bewuster en duurzamer watergebruik. Een voordeel is dat u niet meer zelf de watermeterstand hoeft door te geven. U ontvangt uw jaarlijkse drinkwaterfactuur automatisch.
In de toekomst willen we extra diensten aanbieden, zoals een rapport met inzicht in uw watergebruik en meldingen bij een mogelijk lek.
De slimme watermeter helpt ons ook om het leidingnetwerk beter te controleren. De sensoren in de meter kunnen meer meten dan een gewone watermeter. Zo kunnen we bijvoorbeeld plotseling veel watergebruik, mogelijke lekkages en de temperatuur in de leidingen beter volgen. Deze informatie helpt om de levering van schoon en betrouwbaar drinkwater te waarborgen, nu en in de toekomst.
Op lange termijn kan de slimme watermeter ook bijdragen aan:
✅ Duurzaamheid: Door u inzicht te geven in uw watergebruik, kunt u bewuster omgaan met water.
✅ Waarschuwingen: PWN kan u een bericht sturen als er een vermoeden is van een lekkage of risico tot bevriezen.
✅ Kostenbesparing: Water is veel goedkoper dan energie, maar kleine aanpassingen in uw gebruik kunnen u toch geld besparen. Gemiddeld gebruikt iemand in Nederland 125 liter drinkwater per dag. In de toekomst kan PWN via een online rapport helpen om uw gebruik inzichtelijk te maken. Zo kunt u zelf bepalen of en waar u wilt besparen.
Hierna vindt u meer productinformatie en veelgestelde vragen.
Waar plaatst PWN slimme watermeters?
Klanten die aan de beurt zijn voor de plaatsing van een slimme watermeter, krijgen automatisch een bericht. In maart 2025 starten we met het plaatsen van de slimme meters bij klanten in een wijk in Assendelft. We monitoren en evalueren hoe dit gaat. Daarna zijn we van plan om de slimme meter in de rest van het PWN-gebied te plaatsen.
Verschil slimme en analoge watermeter
Slimme watermeter
- Biedt meer gemak dan de analoge meter, omdat deze automatisch de watermeterstand op tijd en correct aan PWN doorgeeft.
- In de toekomst verwachten we meer functies op de slimme watermeter te kunnen aanbieden, zoals een rapport dat inzicht geeft in uw gebruik en meldingen als er een vermoeden is van een lekkage of risico tot bevriezen.
Analoge watermeter
- De analoge watermeter heeft een draaiende schijf.
- We vragen u elk jaar om zelf de meterstand door te geven.
- U ontvangt automatisch een bericht als de meter aan vervanging toe is.
Video: hoe gaat de vervanging van een watermeter?
Checklist: doe deze acties voordat onze monteur er is
1. Aanwezigheid: Zorg dat er een volwassene thuis is. Bij een buitenput is dit niet nodig, maar wel gewenst.
2. Apparaten uit: Zet watergebruikende apparaten (zoals wasmachine, vaatwasser of koffiemachine) uit tijdens de werkzaamheden.
3. Ruimte watermeter: maak de watermeter makkelijk toegankelijk.
Wat kan ik verwachten op de dag van de plaatsing?

- Op de afgesproken datum komen wij uw oude watermeter vervangen voor een slimme watermeter.
- De slimme watermeter en het plaatsen van de meter zijn gratis.
- De werkzaamheden duren ongeveer een kwartier.
- Helpt u ons een handje om de ruimte vrij te maken? We willen u vragen om deze pagina met voorwaarden voor aanvang van de afspraak door te lezen.
Zo leest u de slimme watermeter af
Watermeternummer
Helemaal bovenin het scherm ziet u uw watermeternummer.
Actueel gebruik
De 4 cijfers links onderin het scherm van uw slimme watermeter geven uw actuele gebruik weer in liters per uur.
Levensduur
Linksonder in het scherm ziet u tot welk jaar de accu meegaat.
Ronde pijl
Het water stroomt de verkeerde kant op, dus van uw woning naar het leidingnet. Bij de juiste montage houdt de keerklep het water tegen als dit gebeurt. Ook kan de watermeter verkeerd om zijn gemonteerd. Neem contact met ons op. Het icoontje verdwijnt als het water weer de goede kant op stroomt.
Kraantje met druppel
Er lekt ergens langzaam water weg. Controleer zelf op een druppelende kraan of een doorlopend toilet. Het icoontje verdwijnt weer, zodra er een tijd lang helemaal geen water wordt gebruikt.
Gebarsten pijp
Er wordt op dit moment zeer veel water gebruikt. Controleer direct waarom dat is. Sluit bij een plotseling lek zo snel mogelijk de hoofdkraan. Het icoontje verdwijnt als het gebruik weer normaal is.
Hand
Er is iets gebeurd waardoor uw watermeter aangeeft dat deze niet meer betrouwbaar is. Neem contact met ons op. Er is een meterverwisseling of controle nodig.
Druppel met kruis
Uw watermeter staat droog. Controleer op onze website of er een storing is. Als er geen storing is gemeld, bel dan ons storingsnummer 0800 023 23 55. Het icoontje verdwijnt als er weer water door de watermeter stroomt.
Knipperend radioteken
De dataverzending van de watermeter is niet geactiveerd. Neem contact met ons op.
Brandend radioteken
De watermeter kan geen data verzenden. Neem contact met ons op.
Batterij
De accu van uw watermeter is bijna leeg. Neem contact met ons op.
Pijl op de zijkant van de slimme watermeter
De zwarte pijl geeft richting waarin het water door de slimme watermeter moet stromen aan. De watermeter heeft een ingebouwde keerklep die ervoor zorgt dat het water nooit de verkeerde kant op kan stromen.
Meer weten? Bekijk hier de handleiding van fabrikant Kamstrup.
Veelgestelde vragen
Waarom plaatst PWN slimme watermeters?
PWN ziet slimme watermeters als een belangrijk middel om klanten meer gemak te bieden en, op termijn, meer inzicht in hun watergebruik. Dit kan een belangrijke stap zijn naar bewuster en duurzamer watergebruik.
De slimme watermeters zien we ook als een belangrijke databron om ons leidingnetwerk beter te monitoren. De sensoren in de slimme watermeter kunnen meer zaken meten en detecteren dan analoge watermeters. Denk aan informatie over plotseling piekgebruik, mogelijke lekkages en temperatuur. Inzicht in deze data kan ook bijdragen aan het waarborgen van betrouwbaar drinkwater in de toekomst.
Krijg ik met een slimme watermeter meer inzicht in mijn watergebruik?
Het eerste voordeel van de slimme watermeter is dat u niet meer zelf jaarlijks de meterstand hoeft door te geven. U ontvangt voortaan automatisch uw jaarlijkse drinkwaterfactuur. Op dit moment biedt PWN nog geen tussentijds overzicht via de slimme watermeter. In de toekomst willen we u meer diensten bieden, zoals een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat zelf. In de tussentijd kunt u via het display van de slimme watermeter uw watergebruik volgen.
Wat heb ik aan de slimme watermeter en wat kan ik in de toekomst verwachten?
Het eerste voordeel van de slimme watermeter is dat u niet meer zelf jaarlijks de meterstand hoeft door te geven. U ontvangt voortaan automatisch uw jaarlijkse drinkwaterfactuur. Op dit moment biedt PWN nog geen online overzicht dat tussentijds inzicht geeft in uw gebruik. In de toekomst willen we u meer diensten bieden, zoals een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat. In de tussentijd kunt u de waterstand aflezen via het display van het apparaat zelf.
Op termijn kan de slimme watermeter bijdragen aan:
- Kostenbesparing: Hoewel de tarieven voor water lager zijn dan die voor energie, kunnen kleine aanpassingen in uw gebruik u toch geld besparen. Gemiddeld gebruiken we in Nederland 125 liter drinkwater per persoon per dag. Met de slimme watermeter kan PWN klanten in de toekomst via een online rapport meer inzicht geven in gebruik, zodat u kunt beslissen of en waar u wilt optimaliseren.
- Duurzaamheid: Het monitoren van uw watergebruik draagt bij aan duurzaamheid. Door bewuster om te gaan met water, minimaliseert u verspilling. Elke druppel telt en kleine besparingen dragen bij aan een groenere toekomst.
- Waarschuwingen: Met de slimme watermeter kan PWN u bijvoorbeeld een bericht sturen als er een vermoeden is van een lekkage.
- Kostenbesparing: Hoewel de tarieven voor water lager zijn dan die voor energie, kunnen kleine aanpassingen in uw gebruik u toch geld besparen. Gemiddeld gebruiken we in Nederland 125 liter drinkwater per persoon per dag. Met de slimme watermeter kan PWN klanten in de toekomst via een online rapport meer inzicht geven in gebruik, zodat u kunt beslissen of en waar u wilt optimaliseren.
Wat zijn de mogelijkheden van de slimme watermeter?
De slimme watermeter heeft sensoren en kan data verzenden naar PWN. Met de sensoren wordt het gebruik eenmaal per uur gemeten en 1x per dag doorgestuurd naar PWN. Met deze data kunnen wij voortaan automatisch uw jaarafrekening samenstellen.
In de toekomst willen we u meer diensten bieden waarbij we gebruik maken van de data van de slimme watermeter. Denk aan meldingen over lekkage, plotseling piekgebruik, misbruik, verkeerde temperatuur, droogstand, lage batterijspanning, verkeerde stroomrichting, stilstand en overschrijding van de maximale capaciteit. Bekijk voor meer informatie de handleiding van de slimme watermeter.
Kan PWN zien wanneer en waarvoor ik water gebruik?
PWN kan niet zien waarvoor u uw water gebruikt en binnen een tijdvak van een uur ook niet wanneer. Met de sensoren van de slimme watermeter wordt namelijk eenmaal per uur een watermeterstand opgenomen om het gebruik vast te stellen en alle meterstanden van een dag worden slechts 1x per dag doorgestuurd naar PWN.
Wat kost de slimme watermeter?
Er zijn geen kosten verbonden aan het plaatsen van de slimme watermeter. Ook de slimme watermeter zelf is voor u gratis. Wel vragen wij om uw medewerking, zodat onze monteur de slimme watermeter kan plaatsen. Er zijn een aantal zaken die u moet doen voordat de monteur er is. Deze vindt u op onze pagina over de watermeteropstelling. Er is ook een pagina met uitleg over hoe het vervangen van de watermeter precies in zijn werk gaat.
Ik heb een slimme watermeter. Moet ik mijn watermeterstand nu nog zelf doorgeven?
Nee, het voordeel van de slimme watermeter is dat u niet meer zelf jaarlijks de meterstand hoeft door te geven. U ontvangt voortaan automatisch uw jaarlijkse drinkwaterfactuur. Op andere momenten, zoals bij een verhuizing dient u wel nog zelf de meterstand door te geven. In de toekomst willen we u meer diensten bieden zoals automatische facturering bij een verhuizing, een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat zelf.
Wat geeft de slimme watermeter allemaal door?
De slimme watermeter heeft sensoren en kan data verzenden naar PWN. Met de sensoren wordt het gebruik eenmaal per uur gemeten en 1 x per dag doorgestuurd naar PWN. Met deze data kunnen wij voortaan automatisch uw jaarafrekening samenstellen. In de toekomst willen we u meer diensten bieden, zoals een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat zelf. Denk hierbij aan informatie over plotseling piekgebruik en mogelijke lekkages.
Inzicht in deze data kan bijdragen aan bewuster en duurzamer watergebruik en het waarborgen van betrouwbaar drinkwater nu, en in de toekomst.
Hoe werkt de communicatie van de slimme watermeter? Is dit veilig?
Afhankelijk van uw locatie heeft de slimme watermeter een ingebouwde telefoonkaart of een actieve antenne die data verstuurt. Via deze wegen kan de watermeter alleen maar zenden en niets ontvangen. Alle data wordt versleuteld verzonden via een eigen netwerk. Dit staat los van uw mogelijke thuisnetwerk.
Het optische oog op de watermeter is om de watermeter via infrarood opnieuw te programmeren of uit te lezen. Hier is apart gereedschap voor nodig en dit kan alleen met hulp van een monteur ter plaatse. In de praktijk zal dit alleen in uitzonderingsgevallen nodig zijn.Heeft de slimme watermeter stroom nodig?
Ja, maar de slimme watermeter werkt op een batterij die circa 16 jaar meegaat. U hoeft dus geen stopcontact vrij te houden en bij stroomuitval valt de slimme watermeter niet uit.
De slimme watermeter is van kunststof. Kan dat wel?
Ja, de watermeter en het gebruikte kunststof voldoen aan hoge en wettelijke kwaliteitseisen. Wel is het zo dat kunststof geen stroom geleidt. In vroegere tijden werd de stroomaansluiting nog weleens geaard via de waterleiding. Dit is al sinds 1980 verboden, maar in een zeldzaam geval is de stroomaansluiting hier door de verantwoordelijke eigenaar nooit op aangepast. Alleen in dat geval kan een kunststof watermeter gevaar opleveren. Twijfelt u of de aarding in uw woning via de waterleiding loopt, dan dient u dit zelf uit te sluiten door onderzoek te laten doen. Bekijk de pagina over aarding voor meer informatie.
Kan ik zelf een uitleesapparaat aan de slimme watermeter koppelen?
Nee, de slimme watermeter heeft geen uitleespoort waaraan u rechtstreeks andere apparaten kunt koppelen.
Hoe gaat de plaatsing van een slimme watermeter in zijn werk?
Het plaatsen van een slimme watermeter is niet anders dan een reguliere meterverwisseling. U ontvangt een bericht van PWN met een afspraak en uitleg over het vervangen van de watermeter. Er zijn een aantal zaken die u moet doen voordat de monteur er is.
Deze vindt u op onze pagina over de watermeteropstelling. Er is ook een pagina met uitleg over hoe het vervangen van de watermeter precies in zijn werk gaat.
Ik wil een slimme watermeter. Kan ik deze aanvragen?
Helaas kunt u de slimme watermeter niet zelf aanvragen. PWN begint in 2025 met een eerste uitrol onder circa 1200 huishoudens. De ambitie is om daarna alle analoge watermeters per gebied gefaseerd te vervangen door slimme watermeters. Dit zijn in totaal ongeveer 750.000 watermeters dus dit hele proces gaat naar verwachting minimaal jaren duren. Hoe deze grootschalige uitrol eruit gaat zien en wanneer deze van start gaat is nog niet bekend. Zodra uw watermeter aan de beurt is, ontvangt u van ons bericht. De planning wordt niet gepubliceerd.
Mag ik de slimme watermeter weigeren?
Voor het vervangen van een watermeter is toestemming van de klant niet vereist. Zie algemene en aansluitvoorwaarden. Maar particuliere klanten kunnen wel de uitleesfunctie van de data uit- en aanzetten via het doorgeven van hun voorkeur. Zie de veelgestelde vraag “Hoe zit het met mijn privacy?”.
Als u meer wilt weten over welke gegevens worden verzameld en voor welke doeleinden, kunt u de volgende veelgestelde vragen bekijken:- Hoe zit het met mijn privacy?
- Wat doet PWN met mijn data?
- Wat geeft de slimme watermeter allemaal door?
Hoe gaat PWN om met mijn privacy?
PWN ziet slimme watermeters als een belangrijk middel bij het waarborgen van betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Bovendien biedt de slimme watermeter klanten meer gemak, en, op termijn, meer inzicht in hun watergebruik. Dit kan een belangrijke stap zijn naar bewuster en duurzamer watergebruik.
De slimme watermeters zien we ook als een belangrijke databron om ons leidingnetwerk beter te monitoren. De sensoren in de slimme watermeter kunnen meer zaken meten en detecteren dan analoge watermeters en deze data op afstand doorgeven aan PWN. Denk aan informatie over plotseling piekgebruik, mogelijke lekkages en temperatuur.
De watermeter is pas slim als de data wordt opgeslagen en gebruikt door PWN. Als u echt niet wilt dat PWN voor uw wateraansluiting gebruik maakt van een slimme watermeter dan kunt u dat aan ons doorgeven. PWN zet in dat geval de uitleesfunctie uit. Vanaf dat moment is geen sprake meer van een slimme watermeter. U kunt ons op een later moment vragen deze uitleesfunctie opnieuw aan te zetten. Zakelijke klanten hebben deze mogelijkheid niet. Uw voorkeur doorgeven kan via dit formulier, telefonisch of per chat. Neem contact met ons op via de contactpagina.
Toelichting:- Bij het uitzetten van de uitleesfunctie blijft de watermeter data zenden, maar het ontvangen van data voor de betreffende watermeter wordt aan de kant van PWN uitgezet. Er komt dus geen monteur langs om de watermeter uit te zetten.
- De uitleesfunctie staat standaard aan.
- In eerste instantie gebruikt PWN de slimme watermeter alleen om op afstand de watermeterstand uit te lezen. Met deze data kan PWN automatisch de jaarlijkse drinkwaterfactuur maken. In de toekomst willen we u meer diensten bieden, zoals een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat zelf. De informatie hiervoor verzamelen we onder andere via de sensoren van de slimme watermeter. Deze kunnen ook zaken meten als temperatuur, piekgebruik en mogelijke lekkage detecteren.
Over de voorkeurskeuze voor het uitlezen van de data:- Deze is alleen voor particulieren.
- De keuze is per klant per watermeter wat wil zeggen dat u voor al uw watermeters afzonderlijk de voorkeur beheert.
- Wijzigingen gaan per direct in en zijn altijd per heden. Het kan 2 tot 5 werkdagen duren voordat uw verzoek verwerkt is.
- Als u wilt dat de uitleesfunctie uit staat, kunt u PWN vragen om ook alle data met de hele historie te verwijderen via dit webformulier. PWN zal uw verzoek dan beoordelen. Eventuele gegevens of informatie die al zijn gemaakt met behulp van de data blijven in elk geval wel bestaan. Denk aan een factuur waar ook de watermeterstand op is gebruikt.
- Bij toekomstige watermeterverwisselingen wordt u gewezen op uw keuze als de nieuwe watermeter van een ander type met afwijkende mogelijkheden is.
Meer informatie over privacy vindt u in ons privacy statement. De verwerking van automatisch op afstand uitgelezen data door PWN is gestoeld op de AVG artikel 6 lid 1 sub e (vervulling van een taak van algemeen belang).Wat doet PWN met mijn slimme watermeter-data?
PWN verzamelt via de slimme watermeter zowel anonieme data als data in combinatie met persoonsgegevens. Bij anonieme data worden er geen persoonsgegevens gekoppeld aan de data. PWN gebruikt deze data voor analyses. Zo kunnen bijvoorbeeld de toestand van de watermeter (bijvoorbeeld batterijspanning), leveringszekerheid en de waterkwaliteit bewaakt worden. Ook kan PWN op algemeen niveau, bijvoorbeeld in één gebied, onderzoeken of bepaalde (duurzaamheids-)doelstellingen worden behaald.
Data in combinatie met persoonsgegevens gebruikt PWN in eerste instantie alleen om te zorgen dat u niet langer zelf uw jaarlijkse watermeterstand door hoeft te geven. In de toekomst willen we u meer diensten bieden, zoals een rapport dat u inzicht geeft in uw gebruik en meldingen over de status van het apparaat zelf.Ik heb een storing aan mijn slimme watermeter. Wat nu?
Op werkdagen kunt u tussen 8.00 - 17.00 contact opnemen met de klantenservice via 0900 40 50 700 (particulieren) of 0900 40 60 700 (zakelijk). Kies dan voor optie 2, nog een keer optie 2, en tenslotte optie 1. Buiten onze openingstijden kunt u terecht op ons storingsnummer 0800 023 23 55.
Contact
Is uw vraag niet beantwoord via de veelgestelde vragen? We helpen u graag verder.
Klik hieronder voor onze contactmogelijkheden.
