Overzicht

Hoe herkent u phishing-berichten?

Phishing is een vorm van internetfraude. Oplichters proberen met valse e-mails of app-berichten gegevens of geld te stelen. Hoe kunt u een nepmail herkennen?

Het afzendadres

Eindigt het e-mailadres van de afzender op @pwn.nl, bijvoorbeeld no-reply@pwn.nl, dan is de kans groot dat het bericht van PWN is. Het is wel nodig om alert te zijn. Ondanks door PWN genomen maatregelen kan het voorkomen dat een oplichter door middel van ‘spoofing’ een afzendadres gebruiken dat eindigt op @pwn.nl.

Het rekeningnummer

Het rekeningnummer van PWN is NL38INGB0000023101. Facturen kunt u altijd terugvinden in MijnPWN. Kijk hier voor de 5 manieren waarop u facturen van PWN kunt betalen.

De aanhef

Een e-mail van PWN begint meestal met de aanhef 'Beste heer' of ‘Beste mevrouw’ gevolgd door uw initialen en uw achternaam. Is de aanhef heel algemeen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant'? Let dan goed op.

De link

Beweeg de muis over de link en kijk waar de link heen gaat. Echte websites van PWN beginnen altijd met https://www.pwn.nl of https://mijn.pwn.nl.

Controleer de tekst

In een nep e-mail staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Bijvoorbeeld dat als u de rekening niet snel betaalt er een incassobureau bij u langskomt. Soms wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens terug te sturen. PWN zal u nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden. Bevat het bericht een melding van een storing of onderhoud en lijkt het om een nepbericht te gaan? Controleer dan of de melding terug te vinden is op onze pagina over actuele storingen en werkzaamheden.

Heeft u een valse e-mail gekregen?

Verwijder hem dan uit uw mailbox. Of markeer de mail als spam in uw mailprogramma. Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. PWN kan u helaas niet helpen uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

Sms van PWN

Het is mogelijk dat u sms-berichten van ons ontvangt. Op deze manier informeren we u over bijvoorbeeld storingen en gepland werk. U kunt zich hiervoor aan- en afmelden via MijnPWN, onder Gegevens wijzigen -> Contactgegevens wijzigen. Als klant bent u automatisch aangemeld voor deze berichten voor zowel sms als e-mail, tenzij u dat zelf wijzigt.

Afbeelding
printscreen sms mijnpwn

Waar kunt u op letten bij een sms van PWN?

Wanneer we een link gebruiken in een sms dan bevat de domeinnaam altijd ‘pwn.nl’. Anders heeft u vermoedelijk te maken met sms-phishing (‘smishing’), een vorm van fraude. We sturen sms-berichten meestal ter ondersteuning van lopende processen. Dit betekent dat u in de regel ook al andere communicatie van ons heeft ontvangen over het onderwerp of u zal dit op korte termijn ontvangen. Dit geldt niet voor een storing, dan kan een sms ook op zichzelf staan. 

Twijfelt u of een bericht van ons afkomstig is?

Neem dan altijd contact met ons op.