Overzicht

Ik heb een vraag over een herinnering, aanmaning of incassokosten

Als u de originele factuur niet heeft betaald, ontvangt u eerst een herinnering. Wanneer u deze herinnering betaalt, komen er geen extra kosten bij.

Heeft u de herinnering niet op tijd of niet helemaal betaald? Dan volgt een aanmaning. Hiervoor moet u incassokosten betalen. Is uw notabedrag € 267,- of minder? Dan zijn de incassokosten € 40,-. Bij een notabedrag hoger dan € 267,- betaalt u maximaal 15% van uw notabedrag aan incassokosten. Hierin volgt PWN de Wet Incasso Kosten (WIK).

Ik heb de originele factuur nooit ontvangen

Dat is vervelend. Het kan zijn dat de digitale factuur naar het onjuiste e-mailadres is verzonden. U kunt het e-mailadres dat bij ons bekend is controleren. Ook kan het zijn dat uw post niet is aangekomen. U kunt uw originele factuur​ inzien op Mijn PWN

Als u de originele factuur niet heeft betaald, krijgt u eerst een herinnering. Wanneer u de herinnering betaalt, komen er geen extra kosten bij.

Ik heb onterecht een herinnering en/of aanmaning ontvangen

Het kan voorkomen dat een betaling via de automatische incasso niet is gelukt. Bijvoorbeeld door een storing. Ook dan ontvangt u een herinnering. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Als de betaaldatum van de herinnering verlopen is, volgt een aanmaning, waar wel kosten aan verbonden zijn.

Als u geen automatische incasso heeft, dan sturen wij u de originele factuur nog een keer. Mocht deze niet op tijd betaald worden, dan volgt een herinnering voordat u een aanmaning ontvangt.​

Factuur al betaald en toch een herinnering/aanmaning?

Het is mogelijk dat het ontvangen van uw betaling en het verzenden van de herinnering/aanmaning elkaar gekruist hebben. Heeft u zich op onze website al geregistreerd? Via Mijn PWN kunt u nagaan of een factuur al door u is voldaan​.